Поняття про проект
Поняття про проект, його структура та управління проектами
Зміст
1. Поняття проекту і його ознаки
2. Концепція проекту
3. Оточення проекту і його учасники
4. Класифікація проектів
5. Управління проектами
1. Поняття проекту і його ознаки
Поняття проекту є одним з базових елементів концепції проектного аналізу. Розглянемо значення терміну "проект" та його змістовне навантаження в проектному аналізі. Різноманітність тлумачень поняття "проект" свідчить про нерівнозначність підходів авторів до його визначення.
Так, 1987 року Інститутом управління проектами (США) було запропоновано таке визначення: "Проект є якимсь завданням з певними вихідними даними і бажаними результатами (цілями), які обумовлюють спосіб його вирішення". Вадами цього визначення було визнано як те, що спосіб вирішення завдання обумовлюється не тільки і не завжди результатами (цілями) його вирішення, так і те, що у визначенні проекту не згадано засоби його реалізації.
Наведемо ще кілька спроб визначення поняття "проект", які зустрічаються в літературі. Так, наприклад, "проект містить в собі задум (проблему), засоби її реалізації (вирішення проблеми) і одержані внаслідок її реалізації результати". Або ще:
"проект - це сукупність певних елементів (об'єктів матеріальної й нематеріальної природи) і зв'язків між ними, що забезпечує досягнення поставлених цілей".
Ці визначення можна вважати універсальними, методично виваженими й достатньо повними. До їх вад можна віднести те, що в них практично відсутній змістовий аспект.
"Проект - це комплекс взаємопов'язаних заходів, розроблених для досягнення певних цілей протягом заданого часу при встановлених ресурсних обмеженнях".
Ознаки проекту. Проект, як і будь-яка діяльність, має ряд властивих йому рис, наявність яких допоможе здійснити ефективну реалізацію проекту. Основні риси проекту:
- виникнення, існування та закінчення проекту у певному оточенні;
- зміна структури проекту в залежності від етапу його життєвого циклу;
- наявність певних зв'язків між елементами проекту як системи.
Виходячи з визначення проекту виділяють такі головні ознаки проекту:
- зміна стану проекту задля досягнення його мети;
- обмеженість у часі;
- обмеженість ресурсів;
- неповторність.
Зміна стану означає, що реалізація проекту завжди пов'язана зі змінами у будь-якій системі і є цілеспрямованим її перетворенням з існуючого стану на бажаний, який визначено в меті проекту.
Мета проекту - це бажаний та доведений результат, досягнутий у межах певного строку при заданих умовах реалізації проекту.
Визначення мети проекту передбачає постановку задачі, що вимагає:
- визначити результати діяльності на певний строк;
- дати цим результатам кількісну оцінку;
- довести, що ці результати можуть бути досягнуті;
- визначити умови, за яких ці результати мають бути досягнуті.
Мета проекту має свою структуру, яка може бути подана як ієрархія цілей проекту.
Обмеженість у часі означає, що будь-який проект має термін початку і термін завершення.
Обмеженість ресурсів означає, що будь-який проект має свій обсяг матеріальних, людських та фінансових ресурсів, які використовуються за встановленим і лімітованим бюджетом.
Неповторність означає, що заходи, які необхідно здійснити для реалізації проекту, мають такий рівень інновацій, комплексності й структурованості, який дозволяє відрізнити як один проект від іншого, так і проект від програми та плану.
2. Концепція проекту.
Управління проектом слід розуміти як динамічний процес, що відбувається у двох площинах - часовій і предметній.
У часовій площині провадяться роботи, які забезпечують процес розвитку проекту, починаючи від виникнення самої ідеї проекту і до його завершення.
У предметній площині здійснюється аналіз і розробка проекту в різних змістових аспектах. Сполучною ланкою цих площин є особлива трійця, до якої входять мета проекту, реально доступні ресурси та організаційні заходи.
Управління проектом базується на висновках проектного аналізу результати якого є інструментами планування й розвитку будь-якої діяльності.
Управління проектом можна визначити як метод, котрий дозволяє системно оцінити вади й переваги проектів через встановлення логічних схем для:
- збирання та аналізу даних;
- визначення інвестиційних пріоритетів;
- розгляду альтернативних варіантів;
- аналізу існуючих проблем і врахування різних аспектів розробки та реалізації проектів до прийняття рішення про її фінансування.
Основними функціями управління проектом на початковому етапі є:
- розробка впорядкованої структури збирання даних, яка б дала змогу здійснювати ефективну координацію заходів при ви конанні проекту;
- оптимізація процесу прийняття рішень на основі аналізу альтернативних варіантів, визначення черговості виконання заходів і вибору оптимальних для даного проекту технологій;
- чітке визначення організаційних, фінансових, технологічних, соціальних та екологічних проблем, що виникають на різних стадіях реалізації проекту;
- сприяння прийняттю компетентних рішень щодо доцільності використання ресурсів для реалізації проекту.
Управління проектами в поєднанні з проектним аналізом - це своєрідна філософія бізнесу опанувавши яку, можна успішніше вести власну справу.
Підприємницька діяльність вимагає постійних відповідей запитання:
-як краще розпорядитися власними коштами?
-як залучити до реалізації проекту кошти інвесторів і кредити банків?
-як досягти найкращих результатів при найменших і затратах?
-як узгодити свою діяльність з навколишнім середовищем і не нанести йому шкоди?
Щоб відповісти на ці класичні запитання, насамперед потрібні базові знання в галузі мікро- і макроекономіки, фінансового менеджменту, маркетингу та інших дисциплін. Однак ці знання утворюють лише оболонку, в рамках якої підприємець повинний використовуючи досвід і навички, приймати конкретні й відповідальні рішення. Методик прийняття рішень вони не дають тому в світі і розвивається науковий напрям, відомий під назвою проектний аналіз та управління проектами.
Проектний аналіз застосовується в рамках управління проектами, тобто, коли майбутня діяльність розглядається дискретно у вигляді проекту, який має свої чотири специфічні ознаки: мету, чітко визначені засоби її досягнення, часові рамки та обмежений бюджет. Цими ознаками проект різниться від програми й плану.
Управління проектом - це сукупність методів і прийомів, за допомогою яких можна розробити оптимальний, у документальному вигляді інвестиційний план, і визначити умови його успішної реалізації.
Володіти такими методами і прийомами повинний кожний, хто присвятив себе бізнесу. Повинні їх знати й ті, хто створює умови для розквіту суспільства (державні службовці, причетні до регулювання економіки), і ті, хто має справу з використанням своїх та чужих грошей (банки, інвестиційні компанії, фонди).
3. Оточення проекту та його учасники
Відповідно канонам методології, необхідно визначити середовище, в якому виникає, існує і завершується проект. Життєздатність проекту максимальною мірою залежить від того, наскільки точно подано опис оточення проекту з позиції його взаємодії з проектом.
Оточення проекту - це зовнішнє та внутрішнє середовище які визначаються чинниками впливу на його підготовку та реалізацію.
Зовнішні чинники поділяються на політичні, економічні, суспільні, правові, науково-технічні, культурні та природні.
До політичних чинників належать політична стабільність, підтримка проекту державними установами, міжнаціональні взаємини, рівень злочинності, міждержавні стосунки.
До економічних - структура внутрішнього валового продукту, рівень оподаткування, страхові гарантії, умови регулювання цін, рівень інфляції, стабільність національної валюти, розвиненість банківської системи, стан ринків, ступінь свободи підприємництва тощо.
До суспільних - умови та рівень життя, рівень освіти, свобода пересування, соціальні гарантії та пільги, розвиненість системи охорони здоров'я, свобода слова, місцеве самоврядування тощо.
До правових - стабільність законодавства, права людини, права власності, права підприємництва тощо.
До науково-технічних - рівень розвитку фундаментальних та прикладних наук, рівень інформаційних та промислових технологій, рівень розвитку енергетики, транспорту, зв'язку та комунікацій тощо.
До культурних чинників належать рівень освіченості, історично-культурні традиції, релігійність тощо.
До природних - кліматичні умови, наявність природних ресурсів, вимоги до захисту навколишнього природного середовища тощо.
До внутрішніх належать чинники, пов'язані з організацією проекту. Організація проекту є розподілом прав, відповідальності та обов'язків між учасниками проекту.
Серед головних учасників проекту виділяють ініціаторів, замовників, інвесторів, керуючих та контракторів.
Ініціатор проекту - особа, яка є автором ідеї проекту, його попереднього обґрунтування та пропозицій щодо здійснення проекту. Ним може бути будь-який учасник проекту.
Замовник проекту - головна особа, яка зацікавлена у здійсненні проекту та досягненні його мети і буде користуватися його результатами. Замовник висуває основні вимоги до проекту, його масштаб, забезпечує його фінансування за власні кошти та за кошти інвесторів, що залучаються, укладає угоди щодо забезпечення реалізації проекту, керує процесом взаємодії між всіма учасниками проекту.
Інвестор проекту - особа, що здійснює інвестиції у проект та зацікавлена у максимізації вигід від своїх вкладень. Може бути як банківською, так і небанківською установою, фізичною особою. Якщо проект не є інвестиційним, замість інвестора виступає організація, що фінансує проект.
Керуючий проектом - юридична особа, якій замовник та інвестори делегують повноваження щодо управління проектом: планування, контроль та координація дій учасників проекту. Керуючий проектом для виконання своїх функцій утворює команду проекту у складі виконавців, які реалізують ці функції.
Контрактор проекту - особа, що за угодою з замовником бере на себе відповідальність за виконання певних робіт, пов'язаних з проектом.
До учасників проекту відносять також субконтракторів, постачальників, органи влади, споживачів продукції проекту тощо.
Учасники проекту можуть виступати у декількох обличчях, наприклад, замовники можуть бути й інвесторами, інвестори - керуючими проектом тощо.
До внутрішніх чинників відносяться взаємини між учасниками проекту, професіоналізм команди проекту, стиль керівництва проектом та засоби комунікації.
Професіоналізм команди проекту повинен забезпечити досягнення його мети.
Стиль керівництва проектом визначає психологічний клімат та атмосферу у команді проекту, впливає на її творчу активність та працездатність. Він має відповідати нормам і правилам сучасного менеджменту.
Засоби комунікації визначають повноту, достовірність та оперативність обміну інформацією між учасниками та неабияким чином забезпечують успіх проекту.
- 1
- 2
Реферат
Кількість сторінок: 11
Безкоштовна робота
Завантажити- Рекомендовані роботи
- Професії
- Методологічні аспекти менеджменту персоналу
- Ефективність використання персоналу
- Матеріальна, трудова і статусна мотивація персоналу
- Підвищення кваліфікації та перепідготовка кадрів, система неперервного навчання персоналу
- Ефективність формування і використання кадрового потенціалу фірми (на прикладі приватної промислово-торгівельної фірми "ЮСІ" )
- Функції менеджменту
- Реклама як метод управління людьми
- Функція ''планування'' в системі управління організацією
- Технологія менеджменту в процесі прийняття і реалізації управлінських рішень...
Поняття про проект, його структура та управління проектами
Зміст 1/2
1. Поняття проекту і його ознаки
2. Концепція проекту
3. Оточення проекту і його учасники
4. Класифікація проектів
5. Управління проектами
4. Класифікація проектів
Основні властивості проектів. До основних властивостей проекту, за якими вони можуть бути класифіковані на типи, відносять: масштаб, складність, якість та тривалість.
За масштабом проекти поділяються на малі, середні, великі та надвеликі. На практиці до малих проектів відносять проекти вартістю до 10 млн. амер. доларів, до середніх - від 10 до 50 млн., до великих - від 50 до 100 млн., до надвеликих - більше 100 млн. і більше.
За складністю проекти поділяються на монопроекти, мультипроекти та мегапроекти.
Монопроект - це окремий проект певного виду і масштабу.
Мультипроект - це комплексний проект, який складається з декількох монопроектів, що вимагає багатопроектного (баготорівневого) управління.
Мегапроект - це комплексний проект розвитку регіонів, секторів економіки тощо, який складається з декількох монопроектів та мультипроектів, об'єднаних однією метою.
За вимогами до рівня якості проекти поділяються на звичайної якості та бездефектні. На відміну від звичайних до бездефектних проектів висуваються особливі вимоги щодо якості (наприклад створення штучного супутника Землі чи пасажирського літака). Їх вартість може бути значною.
За тривалістю проекти поділяються на короткострокові (до 3 років), середньострокові (від 3 до 5 років) та довгострокові (більше 5 років).
Види проектів
За характером та сферою діяльності виділяють такі види проектів: промислові, проекти дослідження й розвитку, організаційні, економічні та соціальні.
Промислові проекти - це проекти, спрямовані на випуск та продаж нових продуктів і пов'язані, як правило, з будівництвом споруд, удосконаленням технологій, розширенням присутності на ринку тощо.
Проекти дослідження та розвитку зосереджені на науково-дослідній діяльності, розробці програмних засобів опрацювання інформації, нових матеріалів та конструкцій тощо.
Організаційні проекти націлені на реформування системи управління, створення нової організації, проведення конференцій та семінарів тощо.
Економічні проекти мають на меті приватизацію державних підприємств, розвиток ринку капіталів, реформування системи оподаткування та інші макроекономічні перетворення.
Соціальні проекти пов'язані з реформуванням системи соціального захисту, охорони здоров'я, подоланням наслідків природних, екологічних та соціальних потрясінь.
5. Управління проектом
Для досягнення стабільних позитивних результатів проекти повинні бути легкокерованими. Розробка легкокерованих проектів вимагає діяльності в двох паралельних напрямах. По-перше, необхідно залучити всіх, хто робить ставку на проект (тобто всіх, хто може виграти при здійсненні проекту), до визначення конкретних цілей проекту і засобів їх досягнення. По-друге, необхідний пошук такого варіанту (серед наявних варіантів), який би забезпечував економне витрачання ресурсів при реалізації проекту.
Управління проектом (Projekt Management) - це процес керівництва та координації людських, матеріальних та фінансових ресурсів протягом життєвого циклу проекту шляхом застосування сучасних методів та техніки управління для досягнення визначених у проекті результатів за складом та обсягом робіт, вартістю, часом, якістю та задоволенню інтересів учасників проекту.
Управління проектом базується на системному підході. Його реалізує команда проекту. При цьому методи проектного аналізу застосовуються як складова у процесі управління проектом.
Для розуміння процесу управління проектом наводимо системноорієнтовану модель управління проектом.
Управління проектом складається з таких секцій:
До етапів управління проектом відносяться:
Етапи управління проектом мають відповідне змістовне навантаження:
- 1
- 2
Реферат
Кількість сторінок: 11
Безкоштовна робота
Завантажити- Рекомендовані роботи
- Професії
- Методологічні аспекти менеджменту персоналу
- Ефективність використання персоналу
- Матеріальна, трудова і статусна мотивація персоналу
- Підвищення кваліфікації та перепідготовка кадрів, система неперервного навчання персоналу
- Ефективність формування і використання кадрового потенціалу фірми (на прикладі приватної промислово-торгівельної фірми "ЮСІ" )
- Функції менеджменту
- Реклама як метод управління людьми
- Функція ''планування'' в системі управління організацією
- Технологія менеджменту в процесі прийняття і реалізації управлінських рішень
- завершення проекту;
- реалізація проекту;
- поточне управління та узгодження (створення структури проекту);
- початок та побудова проекту;
- інструментальне управління проектом (управління діючою системою).
- оперативне управління проектом (управління системою діяльності);
- стратегічне управління проектом (управління системою цілей);